FAQ
Hieronder is de FAQ vanaf 15-04-2021 te zien. Wilt u de FAQ tot 14-04-2021 zien? Klik dan hier.
Ik heb interesse in het afsluiten van een leasecontract. Wat moet ik allemaal weten?
1. Hoe kan ik een aanvraag doen?
U kunt gemakkelijk een aanvraag doen via onze website. Via de verschillende fietsen kunt u gemakkelijk uw maandpremie berekenen en uw gegevens invullen om de aanvraag te starten. Wij nemen vervolgens binnen 48 uur contact met u op.
2. Kan ik een de fiets bekijken en een proefrit maken?
Ja, u kunt bij een Profile of Bike Totaal naar keuze een proefrit maken. Neem van te voren wel even contact met de fietsenwinkel op om zeker te zijn dat ze de fiets op voorraad hebben.
3. Hoe bepaal ik de juiste framemaat?
Uw framemaat wordt berekend aan de hand van uw binnenbeenlengte. De framemaat bepaald de framehoogte van de elektrische fiets, maar dat is enkel een indicatie. Bij de Yourlease Store in Soest kunt u uw framemaat gemakkelijk laten berekenen door onze experts. De framemaat ofwel de framehoogte is de afstand van de trapas tot aan het punt van het frame waar de zadelpen er uitkomt uitgedrukt in centimeters.
4. Welke fietsaccu moet ik kiezen?
https://www.fietsabonnement.nl/faq/welk-fietsaccu-moet-ik-kiezen/
5. Wat is de looptijd van een contract?
De looptijd van een contract is 36 maanden.
6. Is de private lease van een fiets all-in?
Ja, u wordt volledig ont zorgt! De maandpremie is inclusief verzekering en onderhoud!
7. Ben ik na het contract eigenaar van de fiets?
Nee, tijdens en na de looptijd is Fietsabonnement eigenaar van de fiets. U kunt de fiets natuurlijk wel van ons overkopen!
8. Kan ik de fiets verhuren?
Nee, de fiets is niet bedoeld voor verhuren.
9. Wordt de fiets verzekerd?
Ja! De fiets wordt optimaal verzekerd. Dat betekent dat er zelfs pechhulp bij uw contract wordt ingesloten.
10. Wat is het eigen risico?
Het eigen risico bedraagt €35,- per schadegeval. Voor een bezorgfiets is dit €150,- per schadegeval.
11. Moet ik borg betalen?
Ja, wij rekenen €150,- borg.
12. Hoeveel km per jaar mag ik fietsen?
Standaard is er 5.000 km in het contract inbegrepen. Als u meer wilt fietsen dan komt er €2,50 per 1.000 km per jaar bovenop het maandtarief.
13. Moet ik bijbetalen als ik meer kilometers fiets?
Ja, als u na afloop van het contract meer kilometers heeft gereden dan in het contract is opgenomen dan wordt er een afrekening gemaakt. De meerprijs per kilometers is 3 cent per kilometer.
14. Ik heb een aanvraag gedaan via de website, wat nu?
Wij nemen contact met u op om nogmaals uw wensen te bespreken. Daarnaast starten wij een kredietcheck via het EDR. Deze is nodig om te kijken of u de maandelijkse lasten kunt dragen. Via een mail met daarin een link kunt u in een beveiligde omgeving de benodigde documenten uploaden.
15. Mijn aanvraag via het EDR is goedgekeurd, wat is volgende stap?
Wij nemen weer contact met u op om de aanvraag definitief te maken en vragen uw bankpas en legitimatie op voor contractopmaak. Het contract ontvangt u over de mail en kunt u getekend retour sturen. Als wij deze hebben ontvangen lichten wij de gekozen fietsenmaker in om zo te zorgen dat de fiets zo snel als mogelijk is afgeleverd kan worden.
16. Ik heb het contract getekend, waar moet ik mijn fiets ophalen?
U kunt de fiets ophalen in de Profile of Bike Totaal winkel die u bij de aanvraag gekozen heeft. De fietsenwinkel zal contact met u opnemen om hiervoor een afspraak te maken.
17. Wat als ik mijn baan kwijt raak en niet meer kan betalen?
Dat is natuurlijk een vervelende situatie. U heeft de mogelijkheid om een protectieplan af te sluiten voor €18,50 per maand. Met dit protectieplan kunt u na 12 maanden het contract opzeggen als u uw baan bent verloren. Let op, er geldt een opzegtermijn van 3 maanden.
18. Wat als ik een ongeluk krijg en niet meer kan fietsen?
Ook voor deze situatie biedt het protectieplan bescherming. Voor €18,50 per maand kunt u het contract opzeggen als u geen mogelijkheid meer heeft om de fiets te gebruiken door fysieke problemen. Deze optie kunt u na 12 maanden inzetten en heeft een opzegtermijn van 3 maanden.
19. Kan ik het contract vroegtijdig ontbinden?
Het is mogelijk om het contract vroegtijdig te ontbinden. Echter zit hier een opzegtermijn van 1 maand aan en wordt over de resterende maanden een ontbindingsvergoeding van 35% berekend.
Ik heb interesse in het afsluiten van een zakelijk leasecontract. Wat moet ik allemaal weten?
1. Wie betaalt de leasetermijnen?
De werkgever betaalt de leasetermijnen.
2. Moet de werknemer bijtelling betalen?
Ja, de werknemer betaalt 7% bijtelling per maand.
Voorbeeld: De verkoopprijs van de leasefiets is 2.000,-. Over de fiets en eventuele accessoires wordt 7% bijtelling gerekend. Dit bedrag wordt door de werkgever bij het salaris opgeteld. Hierover betaald de werknemer dan een maandelijks belasting. Voor een fiets van 2.000 euro komt dit neer op een kleine 5 euro per maand voor iemand met een salaris tot 68.508 per jaar (2020).
De werkgever kan een deel van de BTW terugvragen tot een maximum van 749 euro. (bron: Belastingdienst.nl)
Hoe werkt de Leasefiets Servicepas die ik bij aflevering heb gekregen?
1. Waarvoor is de leasepas?
De leasepas maakt het voor zowel u, als de fietsenwinkel gemakkelijk om onderhoud in te plannen. Daarnaast kan de fietsenwinkel ten alle tijden zien dat Fietsabonnement de eigenaar is van de fiets waardoor u nooit de rekening hoeft te betalen.
De pas geeft u ook toegang tot een online omgeving. Via deze omgeving kunt u gemakkelijk de gebruiksaanwijzing van de fiets op zoeken, maar bijvoorbeeld ook uw leasevoorwaarden bekijken en een afspraak maken! Daarnaast krijgt u automatisch een mail als het weer tijd is voor een onderhoudsbeurt.
2. Hoe moet ik de pas activeren?
Bij aflevering heeft u een leasefiets servicepas meegekregen. Voordat deze in gebruik genomen kan worden dient u deze eerst nog te activeren. Hiervoor krijgt u een mail met de inloggegevens voor uw eigen persoonlijke omgeving.
Hoe werkt onderhoud en reparatie als ik mijn contract na 01-03-2021 heb afgesloten?
1. Waar moet ik het onderhoud/ de reparatie laten uitvoeren?
Bent u woonachtig in de omgeving van Soest/Amersfoort? Dan haalt partner Profile Smeeing uw fiets op voor de onderhoudsbeurt. Woont u ergens anders? Dan wordt het onderhoud uitgevoerd door de Profile of Bike Totaal winkel waar u uw fiets heeft opgehaald.
2. Hoe vaak heeft mijn fiets onderhoud nodig?
Dat ligt een beetje aan hoeveel kilometers u fietst. Bij een kilometrage van 5.000km is het schema als volgt:
Type Service |
Interval in weken na vorige servicebeurt |
Resterende looptijd in maanden |
Servicebeurt |
12 |
33 |
Servicebeurt |
31 |
26 |
Servicebeurt |
43 |
16 |
Servicebeurt |
43 |
6 |
3. Hoe moet ik onderhoud inplannen?
U krijgt automatisch een e-mail wanneer er service uitgevoerd dient te worden. Via de online omgeving kunt u vervolgens gemakkelijk een afspraak inplannen.
4. Hoe moet ik een reparatie inplannen?
Dit kunt u doen in dezelfde omgeving als u het onderhoud inplant. Via de online omgeving kunt u gemakkelijk een reparatie aanvragen.
5. Heb ik recht op vervangend vervoer tijdens een reparatie?
Vervangend vervoer is niet inbegrepen in uw leasecontract.
Wat te doen bij schade, pech en diefstal als ik mijn contract na 15-04-2021 heb afgesloten?
1. Wat te doen bij schade?
Meld de schade bij de Profile of Bike Totaal winkel waar u de fiets heeft opgehaald. Daar zal de schade direct afgehandeld worden. Let op. Er wordt eigen risico in rekening gebracht. Stuur ook een mail met de schades naar info@fietsabonnement.nl
2. Moet ik een eigen risico betalen bij schade?
Ja, er wordt een eigen risico in rekening gebracht van €35,-. Bij delivery fietsen is dit een eigen risico van €150,-
3. Wat als ik pech heb?
Uw fiets is optimaal verzekerd. Dat betekent dat er pechhulp in uw contract is ingesloten. U kunt gebruik maken van de ENRA pechhulp als u tijdens uw fietstocht onverwachts met pech langs de weg komt te staan. ENRA pechhulp repareert uw fiets niet, maar zorgt ervoor dat u én uw fiets teruggebracht worden naar de startplaats van de fietstocht.
U kunt de pechhulp bereiken via 088 877 8044.
De pechhulp is niet verzekerd als u heeft verzuimd de accu van de e-bike op te laden of als de pech binnen de 1e km van het startpunt is
4. Wat moet ik doen bij diefstal?
Doe direct aangifte bij de politie via www.politie.nl/aangifte
Vermeld altijd de volgende gegevens:
– Merk
– Type
– Framenummer
– Of de fiets op slot stond
4.1 Meld de diefstal bij info@fietsabonnement.nl.
4.2 Ga vervolgens naar de fietsenwinkel waar u de fiets heeft opgehaald en lever het proces verbaal en de twee originele sleutels aan.
5. Krijg ik een nieuwe fiets als mijn fiets gestolen is?
Bij diefstal wordt u contract ontbonden. Fietsabonnement wacht de afhandeling van de verzekermaatschappij af en biedt vervolgens een nieuw contract op volgens de op dat moment geldende voorwaarden. Het kan dus zijn dat de fiets die u had niet meer voor dezelfde prijs of helemaal niet meer beschikbaar is.
Mijn contract loopt af
Wij nemen contact met u op om te kijken wat uw wensen zijn. Er zijn namelijk verschillende opties mogelijk. Zo kunt u de fiets overkopen, een nieuwe fiets leasen of de fiets enkel inleveren.
1. Waar moet ik de fiets inleveren?
De fiets kunt u inleveren bij de winkel waar u de fiets ook heeft opgehaald.
2. Wat moet ik allemaal regelen als ik de fiets inlever?
U dient aan de volgende dingen te denken bij het inleveren van de fiets:
- Een schone fiets
- Alle schades moeten gemeld zijn
- IVT: kentekenkaart en codes
- Alle sleutels
- Laders en kabels
- Display van de fiets
- Accessoires die in het contract zijn benoemd
- Eigen accessoires zijn verwijderd.
Lees hier meer over Einde van leaseperiode
Algemene Voorwaarden Fietsabonnement Private en Business Lease juni 2021
Algemene Voorwaarden Fietsabonnement Private en Business Lease maart 2021 t/m mei 2021